Verkkokaupan myynti

Verkkokauppiailla on uusia mahdollisuuksia ja haasteita edessä.
On syytä panostaa nykyaikaisiin ratkaisuihin, kun halutaan kasvaa markkinan mukana.
Asiakashankinta ja asiakkuuden vahvistaminen sekä palvelun tehostaminen ovat keskiössä. 

Verkkokaupan myyntiä kasvatetaan merkittävästi käyttämällä markkinoinnin automaatiota hyväksi. (Thuiswinkel.org and Spotler “e-commerce marketing Trendrapport”, 2020) 

 73 % suomalaisista ostaa verkkokaupasta. Kotimaan markkina kasvaa kohisten toimialasta riippuen (25–56 % kasvu, Paytrail 2020).
Verkkokaupan hallinta ja hoitaminen ei ole helppo tehtävä. Markkinapaikka voi olla koko maailma.Ostajat ovat vaativia ja kärsimättömiä vieraillessaan verkkokaupassa. Päätös tehdään yhden klikkauksen aikana. 

Miten verkkokauppiaan pitäisi kehittää myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua?

Markkinoinnin automaatio on ratkaisu verkkokauppiaalle hyvien tuloksien saavuttamisessa.

Tee hankinta markkinointiautomaatiosta kun…? 

Haaste 1: Massapostitus kampanjat eivät toimi.

  • Samankaltaiset massamarkkinointikampanjat eivät herätä asiakkaan kiinnostusta. Sähköpostilaatikot ja sosiaalinen media ovat täynnä mainossisältöä. 

Ratkaisu 1: Automaatiota käyttämällä voidaan kohdistaa viesti ja lähettää hänelle kiinnostavia tarjouksia. Ne kannustavat ja motivoivat hankinnassa. 

Haaste 2: Miten ohjata asiakas ostamaan? 

  • Verkkokauppias tekee virheen, jos ei toimi sivuvierailun aikana. Juuri silloin pitää saada potentiaalinen ostaja saadaan kiinnostumaan tuotteista ja vierailemaan uudestaan verkkokaupassa ja nettisivuilla. 

Ratkaisu 2: Markkinoinnin automaation avulla verkkokauppias pystyy lähettämään räätälöidyn tarjouksen sivuvierailijalle. Tarjous näkyy mainos ponnahdusikkunana asiakkaan tarpeisiin soveltuvana. Verkkokauppias voi jakaa hankintaa vahvistavia sosiaalisen median tykkäyksiä ja suosituksia kiinnostavista tuotteista. Lopputulos, vierailijasta tulee kertaostaja, myöhemmin vakituinen ja kannattava asiakas.  

Haaste 3: Nettivierailija hylkää ostoskorin. 

  • Tutkimuksen mukaan peräti 88 % nettivierailijoista hylkää ostoskorin (Lähde:”Statista 2020″). Juuri siksi on tärkeätä muistuttaa sivuvierailijaa katsotuista tuotteista ja hylätyistä ostokoreista. 

Ratkaisu 3: Markkinoinnin automaation avulla voidaan hyödyntää eri viestintäkanavia; sähköpostia, web-push ilmoituksia ja Facebookia. Asiakas saa muistutuksen hylkäämästään ostoskorin tuotteesta. Muistutusviestiin voidaan tarvittaessa lisätä koukuttava alennus tai lisätarjous. 

Haaste 4: Ostaja käyttää useita viestintäkanavia. 

  • Kun verkkokauppias haluaa parantaa myyntiä, keskimääräisen tilauksen kokoa ja arvoa sekä nostaa tilausmääriä, monikanavainen viestintä on välttämätöntä. 

Ratkaisu 4: Markkinoinnin automaatio mahdollistaa kampanjoiden suunnittelun ja työnkulun ohjaamisen. Voidaan aikatauluttaa ja kohdistaa viesti asiakkaalle eri viestintäkanavia käyttäen. Markkinointisisältöjä saadaan muutettua ja lisättyä. Viestintä tapahtuu automaattisesti asiakkaalle määritellyn työnkulun pohjalta. 

Haaste 5: Miten verkkokauppias saa hyödyn irti panostuksesta? 

  • Verkkokauppias suhtautuu penseästi innovaatioihin lisäkustannuksien vuoksi. Uusien ratkaisujen opetteleminen aiheuttaa myös työtä ja vaivaa.

Ratkaisu 5: Investointi markkinointiautomaatioon kannattaa. Sovellusta on helppo käyttää. Sen avulla voidaan automatisoida lähes koko markkinointi. Investointi säästää aikaa, vaivaa, henkilöresursseja ja rahaa.